W odróżnieniu od ogumienia stosowanego w autach poruszających się głównie po drogach utwardzonych, w pojazdach rolniczych, budowalnych i innych pojazdach specjalnego przeznaczenia często stosuje się opony leśne, terenowe, przystosowane do jazdy po nierównościach, gałęziach, korzeniach drzew i kamieniach. Ze względu na specyficzne warunki pracy, tego typu ogumienie powinno charakteryzować się dużą wytrzymałością. Stąd większość takich opon to konstrukcje diagonalne.
Opony radialne i diagonalne
Zdecydowana większość współczesnych pojazdów wyposażona jest w opony radialne. To specyficzna konstrukcja, dzięki której opony są nie tylko wytrzymałe i stosunkowo lekkie, ale także zapewniają niskie opory toczenia, zwłaszcza podczas jazdy po utwardzonych nawierzchniach, co ma bezpośrednie przełożenie na mniejsze spalanie. Jednak wówczas, gdy pojazd musi poruszać się w trudnym terenie, takie opony mogą się nie sprawdzić. Są bardziej miękkie i mniej trwałe od standardowej konstrukcji, czyli opon diagonalnych, które do dzisiaj stosuje się m.in. w ciągnikach i różnego rodzaju maszynach rolniczych. Opony diagonalne, często nazywane oponami leśnymi, zapewniają dobre tłumienie nierówności, a ze względu na sztywną konstrukcję, charakteryzują się większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza ich bocznych części. Diagonalne opony leśne stosuje się w wielu kategoriach pojazdów przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza w pojazdach budowalnych i rolniczych.
Zalety stosowania opon leśnych
Opony diagonalne składają się z kilku, niekiedy kilkunastu warstw tkaniny ułożonej na przemian w różnych kierunkach. Dzięki temu są sztywne i stabilne, i to niezależnie od rodzaju nawierzchni, po jakiej się poruszają. To największa zaleta wszystkich opon leśnych o konstrukcji diagonalnej. Jazda na takich oponach po grząskim gruncie, po kamieniach, wystających korzeniach drzew lub gałęziach jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Niestety sztywna konstrukcja przekłada się na większe opory toczenia, co wpływa na szybsze zużycie takich opon oraz większe spalanie, gdy pojazd porusza się z dużą prędkością po drogach asfaltowych lub betonowych. Dlatego sztywne, odporne na uszkodzenia boczne, wyposażone w samoczyszczący się bieżnik, diagonalne opony leśne zwykle stosowane są w pojazdach budowlanych, rolniczych i terenowych.
Porządna opona leśna powinna charakteryzować się dużą odpornością na rozdarcia i inne uszkodzenia mechaniczne, być wyposażona w samoczyszczący się bieżnik i zapewniać dobrą amortyzację na nierównościach. Właśnie dlatego w charakterze tego typu opon najlepiej sprawdzają się klasyczne konstrukcje diagonalne.